Galerija  Kortil i atrij Hrvatskog kulturnog doma na Sušaku u Europskoj noći muzeja 21. svibnja bili su poprište multimedijalnog  programa posvećenog Davidu  Bowieju.


– Želio sam biti glazbenik jer je izgledalo buntovnički, bilo je subverzivno i osjećao sam da tako mogu izazvati promjenu, jedan je  od citata legendarnog glazbenika koji se mogu pročitati na  izložbi fotografija  koja je bila  u središtu  ovog događanja. David Bowie predstavljen je kroz objektiv jednog od najpoznatijih  rock fotografa  Briana Rašića, poznatog po ekskluzivnim suradnjama s mnogim rock zvijezdama. Rašić je službeni fotograf grupe The Rolling Stones, a više od dva desetljeća od 1983. do 2005. radio je s Davidom Bowiejem koji ga je osobno angažirao za svoje posljednje nastupe.
Rođen u  Beogradu, iste godine kad je u u Memphisu rođen rock’n’roll, Rašić više od tri desetljeća živi i radi u Londonu. U London je stigao kao Branislav, ali ondje to je zvučalo nezgrapno, »kao da se  spustio spider s Marsa«, objasnio je u razgovoru s  glazbenim urednikom Radio Rijeke Ivicom Vrkićem i publicistom Velidom Đekićem tijekom kojeg se prisjetio  suradnje s Bowiejem.
_ Ja sam bio dokumentarist njegova života na bini. Naši kontakti  uvijek bili vezani uz ono što je radio. Bio je drukčiji, originalan umjetnik, kreator svojih glazbenih promjena i transformacija imidža. Više ga nema, ali ostaje njegova muzika koja će trajati zauvijek i to je najljepše, rekao je Rašić.

Majstor Frano

U Rijeku je Rašića doveo Denis Redić, pokretač i direktor festivala Rovinj Photodays  na kojem je ovaj svjetski poznati fotograf lani vodio  radionicu snimanja koncerata,  a  gostovanje  u Rijeci  s veseljem je prihvatio.
– Izuzetno  mi je  drago  biti u Rijeci. Sedamdesetih godina Rijeka je  za mene  bila  grad  u koji sam  nakon nekoliko dana   autostopom dolazio  na more.   Iz Rijeke sam  brodom »Njegoš« odlazio  na Mali Lošinj. Zaista volim  vaš grad,  a uvijek   sam  ga znao  prepoznati  i kao grad rock’n’rolla. Rijeka nije znala samo slušati rock, nego ga je znala i davati, rekao je  Rašić otkrivši da  u Rijeci  ima i  prijatelje.
Jedan od njih je  i mladi  riječki  gitaristički virtuoz,  jedanaestogodišnji Frano Živković koji je  i ove večeri  publiku  oduševio  svojom interpretacijom  »Ziggyja Stardusta«.
– Frano  je  nevjerojatan talent,  majstor gitare.  Nas dvojica smo drugovi već  tri-četiri godine,  rekao je Rašić koji  se  s  Franom upoznao na  Starigrad Paklenica filmskom festivalu.
Interpretaciju  hitova Davida Bowieja dali su i riječki glazbenici Luka Ćapeta,  te duo Livingston.  U programu   naziva  »Tribute to David Bowie – live performances Farewell my Hero«  o  kojem je brinuo   Sonir  Srdoč nastupila je i  plesna grupa Flame  s  koreografijom na   odabrane glazbene  teme,  a   mnogobrojna   publika   Bowieja je mogla upoznati  i putem video  projekcija  uz biografsku kronologiju njegova djelovanja. Prikazane  su   i fotografije Mare Milin   koja  je za Modni magazin Diva Style  snimila editorijal  inspiriran   Davidom Bowiejem, a u atriju  HKD-a  postavljena je i izložba s omotima njegovih albuma  od 1967. do 1992. godine.

Sada nas časti  David

Ipak,  glavna zvijezda  večeri bio je  Rašić koji je  Davida Bowiea prvi put snimio  1983. u hotelu Claridges u Londonu, tijekom promocije  njegova  albuma »Let’s Dance«. Ta fotografija,  prva u  nizu predstavljenih na izložbi, i danas  mu je jadna od najdražih.

– Bowie  nikad nije bio visoko  komercijalan  poput  nekih drugih izvođača,  ali je  imao snagu koja je  bila prepoznata neovisno o komercijalnom uspjehu i uvijek je bio poštovan. Album  »Let’s dance« bio je  njegov  najkomercijalniji  album,  kreiran je da ga lansira kao veliku  zvijezdu, ali  Bowie ga nije ga volio.

 

Nakon prvog  fotkanja  požurio sam  razviti  filmove da bih se nakon par sati  vratio  na  to magično mjesto i naletio  na njegova  PR-a.  Kad  je  vidio fotke  poželio ih je  pokazati Bowieju,  a kad  se  vratio  donio mi je autogram  i rekao  kako  se Davidu    jako sviđa što  sam  napravio  i da mi šalje pozdrave, priča Rašić.

 

Kao  jednu od najdražih Rašić izdvaja  fotografiju Davida  Bowieja   s Mickom Jaggerom  i Peteom Townshendom.
– To  je ekskluzivna   fotografija  na  kojoj    bukvalno imam  esenciju  britanskog rock’n’rolla.  Stravično. Volim i fotografiju   na kojoj   mi David u  elegantnom   odijelu   u tvida pozira s kovčegom  pored Eurostar vlaka kojim je   putovao  iz  Londona za  Pariz.  Zahvaljujući toj fotografiji  koja je obišla svijet   imao sam  i neke  ekstra  koristi.  Bio sam pozvan  na svjetsku  izložbu o  povijesti  vlakova u Parizu, a  nekoliko sam   puta  dobio i  karte prve klase  za  vožnju  vlakom.  Otišao bih u Pariz na vikend i  rekao supruzi: sada nas časti  David.Marko Gracin

Ekskluzivne fotke

Kao fotografiju   koja je izazvala  svjetsku   medijsku senzaciju  pamti  snimku  Davida Bowieja s Meg Ryan i Russellom Croweom, u vrijeme kada   je  Crowe glumio u  »Gladijatoru«.
– Russell Crowe  i  Meg Ryan bili su na početku veze koju su skrivali.  Do tada ih je  uspio snimiti samo jedan paparazzo, ali  prilično loše. Kad se pojavila  moja  fotka   s njih dvoje  i   Davidom u sredini,  nastao je  totalni  kaos.  Sve  novine  su je objavile, a neki su čak digitalnom manipulacijom napravili da Meg i Russell stoje jedan  pored drugoga, ispričao je Rašić  koji je   posljednje fotografije Davida Bowiea snimio  2006., kad je nastupio  kao gost    na  koncertu Davida Gilmoura. Te  je godine  posljednji put i nastupio uživo.
Rašić  kaže   kako ga je u svemu što  je radio  vodila  emocija  i  ljubav prema muzici,  a to su znali prepoznati i  glazbeni  divovi   s kojima je surađivao. Uvijek  se  s poštovanjem odnosio  prema  ljudima ispred objektiva i nastojao ih   predstaviti u  najboljim izdanjima.
– Sve što sam radio  došlo je iz  velike ljubavi  prema muzici  i želje  da   ovjekovječim ljude koje sam volio.  Naravno da sam ih uvijek nastojao  zaštititi  i  prikazati u  najljepšem svjetlu.  To su ljudi  čije sam  postere kačio na zidove, a onda sam  došao u situaciju da ti posteri  postanu  moje  fotografije.  Oni su naši idoli.   Htio  da izgledaju baš takvi  kakve ih   zamišljamo  i kakve  ih volimo.

Komentari

komentara