Nakon rasprodanih vinilnih izdanja prije više desetljeća, sve originalne i službeno objavljene snimke Parafa odsad su dostupne i u digitalnom izdanju. Remasterirani albumi »A dan je tako lijepo počeo« (1980.), »Izleti« (1981.) i »Zastave« (1984.) te singlovi »Rijeka (Extended)« (1979.) i »Fini dečko / Tužne uši (Extended)« (1981.) odsad su dostupni u svim digitalnim trgovinama te na Deezeru.


Gledajući kronologiju punka na ovim prostorima, riječka je scena prva u Hrvatskoj reagirala na velika svjetska događanja na glazbenoj sceni 70-ih, a Parafi su postali očevi hrvatske punk scene.

 

Paraf
– Rijeka je jedno od bitnih središta novovalne i punk kulture na prostorima bivše Jugoslavije. Jer, novi val nije bio samo glazbeni pravac, posrijedi je bila i kultura koja je silnu energiju crpla iz inozemnih izvorišta, transformirala je i podastrla u punoj silini koja očito traje i danas. Dobar dio ondašnjih pjesama kao hitovi funkcioniraju i danas, što valja zahvaliti kvaliteti koja je uspješno probila vremenske okvire, o ovom je izdanju napisao Bojan Mušćet.

Porez na šund

Kultni Ramonesi i njihova pjesma »Chinese Rock« inspirirali su članove Parafa koji su preuzeli glavnu glazbenu temu, dodali joj stihove i tako je nastala pjesma »Rijeka« koja se nalazi na prvom punk singlu (s B-strane nalazi se pjesma »Moj život je novi val«, što je bilo prvo spominjanje novog vala kao glazbenoga i kulturološkog termina) na ovim prostorima. Omot singla krasi poznata fotografija basista grupe Zdravka Čabrijana koju je na Boom festivalu snimio Dražen Kalenić.
Pjesma »Rijeka«, snimljena za Založbu kaset in plošč RTV Ljubljana, uzdrmala je kulturni establišment provokativnim stihovima »Živim u Rijeci / u divnome gradu / živim u rupi / najdubljoj u Jugi / šminkerica, kurvi / pijanica, lupeža / frikova i punkera / pun je grad, pun je grad / Rijeka boluje / Rijeka je zaražena / zarazila je šminka / zarazio je Trst. Singl je čak dobio porez na šund pa mu je cijena bila 35 dinara, umjesto 22 koliko je bila uobičajena cijena singla.

 

Paraf
Kako podsjeća Mušćet, vođeni zamislima Gorana Lisice Foxa, »oca« riječke supkulturne scene, Parafi su oduvijek bili nešto osobito. To nije bio rock’n’roll bend, bio je to koncept, od prvih dana punka do remek-djela hrvatske rock-scene, albuma »Zastave« uoči čijeg snimanja im se pridružio gitarist Robert Tičić Tica koji je umro između snimanja i miksanja ploče.

Kulturološka ekskluziva

Da su Parafi postavili temelje današnjeg punka i svakog kasnijeg punk benda, misli i Dubravko Jagatić koji smatra da je pojavljivanje Parafa 1976. jedan od onih trenutaka na koji treba stalno podsjećati i nikada zaboraviti, dok je glazbenik Zoran Stajčić o njima rekao: Paraf – bez njihovog parafa nema punk rocka na ovim prostorima.

Paraf
Velid Đekić objavljivanje njihova kompletnog diskografskog opusa naziva »kulturološkom ekskluzivom prve vrste«.

– Neke pjesme i bendove jednostavno zavolite i prate vas cijeli vijek postojanja, postanu dijelom vas i nešto poput uspomene koja nikad ne blijedi, podsjećajući vas gdje i kome pripadate, riječi su kojima je utjecaj pjesme »Moj je život novi val« opisao Vlado Simchich Vava.

 

Paraf
U serijalu »Rock revizor« o najutjecajnijim albumima Yu-rock scene od 1968. do 1990. Zlatko Gall Parafe je nazvao kamenom temeljcem.
– Sjajan »Grad«, »Narodna pjesma« i njen sarkastično ubojiti refren »ni jedne nema bolje od naše policije« ili pak jednako razorna »Živjela Jugoslavija« čiji je cijeli tekst složen od političkih parola i ideoloških »velikih istina«, i danas drži vodu, rekao je.

Komentari

komentara