Ako Robert Plant ili Jimmy Page ikad dođu do ovog albuma, dopast će im se. Naime, ono što grupa Kazan na svom debi albumu »Ružo« radi po mnogočemu je blisko onim pjesmama kroz koje su se ex Zeppelin legende u okviru rada te grupe, ali i kasnijim zajedničkim suradnjama, okretali zvukovima Orijenta i Dalekog Istoka.

Cure i dečki iz Kazana hrabro su uronili u iznimno bogato nasljeđe etno zvukova balkanskog poluotoka, ponajprije prostora bivše države, odabrali devet njima dragih pjesama te ih obradili uspjevši istodobno u njima i sačuvati elemente folk nasljeđa i dati im svoj rock pečat.

Jednostavno, ali efekno

Grupu čine Dunja Bahtijarević (vokal), Tatjana Bijelić (flauta), Lucija Stanojević (violina), Danijel Maoduš i Zvonimir Mikulandra (gitare), Sebastian Jurić (bas gitara) te Marko Šturman (udaraljke), a bitno ih je baš sve spomenuti ne samo stoga što djeluju uigrano i uvjerljivo, već i stoga što se iz izbora instrumenata naslućuje bogata i raznovrsna glazbena ponuda u kojoj često melodioznošću prevladavaju flauta Tatjane Bijelić i violina Lucije Stanojević, sjajno se u sve uklapaju gitare zahvaljujući kojima je uočljiv zaokret k rock agresivnosti, a izniman je na udaraljkama Marko Šturman koji krajnje jednostavno, a tako efektno svojim udaraljkama mijenja podneblja i vremena.

Kazan će album prvijenac »Ružo« predstaviti večeras s početkom u 20 satu u KSET-u. Ulaznice za koncert stajat će 40 kuna.

Naravno, da sve to bude još dojmljivije zaslužna je Dunja Bahtijarević čiji kristalni glas odgovara i sevdahu, i međimurskim popevkama, i makedonskim tužaljkama.

Teška melankolija

Ako su ime Kazan uzeli kako bi asocirali na turski pojam za veliki lonac u kojem se na prostorima Balkana zna kuhati raznolika hrana, onda su dobro izabrali jer je takva i njihova glazba kojoj su ishodište u slučaju ovog albuma našli u Bosni i Hercegovini, Makedoniji, Crnoj Gori te Hrvatskoj, konkretnije Istri i Međimurju, a od devet pjesama sve su obrade tradicionalnih narodnih pjesama osim uvodne »Gondže ružo« čiji je tekst davno napisao mostarski pjesnik Aleksa Šantić, a Kazani ga uobličili u odličan sevdah o neostvarenoj ljubavi koji nakon prvog sevdah dijela prerasta u završnom dijelu pjesme u zepelinski orijentalnu žesticu sjajnog ritma, rakošnih udaraljki i odličnih gitara.

Kazan

Nakon Hercegovine ekipa »skače« do Istre, pri čemu im u izvedbi ljubavne »Da bin znala« glasom pomaže Ana Čorić pjevajući nam o tome kako bi, da je ljubi star po gori brala pelin, a kad bi je volio mlad onda bi ubirala ruže. No, njoj je ipak lakše no curi iz pjesme »Dunajski most«, tipične međimurske balade o ubojstvu iz ljubavi u kojoj saznajemo kako su »junaka hmorili zbog jedne devojke«, a priču prate sjajne akustične gitare čiju razigranost uspješno sputavaju violina i flauta te posebno glas Dunje Bahtijarević zadržavajući pjesmu u okvirima tradicionalne međimurske teške melankolije.

Sevdah pristup

Jedan od vrhunaca albuma nedvojbeno je »Sivi soko« s iznimnim ritmičnim počekom i flautom koja asocira na svjetski world music standard El Condor Pasa, da bi energična izvedba ove pjesme vrhunac doživjela i kroz stihove (tamo gdje su planine visoke, tu bijahu ljubavi duboke) te još više kroz glazbu i odličan rockerski á la Jethro Tull završetak u kojem na trenutke ima i zerica psihodelije. Usporedbu s magičnom flautom Iana Andersona, nedavnog gosta Zagreba, nemoguće je ne istaknuti i u sjajnoj »Javor« u kojoj se djevojka ispovijeda javoru i moli ga da čuva tajne dvoje zaljubljenih, a flauta Tatjane Bijelić uspješno s balkanskih (crnogorskih) gudura klizi prema prostorima keltskih otočja i to ne djeluje nimalo nezgrapno jer – etno je etno. Potvrđuju to i obrade dvije makedonske pjesme – u razigranoj »Moma Katerina« gitare zvuče kao sitar, flauta i violina kao zurle, a u sporijoj i tamnijoj »Leno« prevladava sevdah pristup koji je, očigledno, najmiliji članovima Kazana jer su njime obojene i »Badem« okrenut više prema zvuku Dalekog istoka te odlična završna ljubavna tužaljka »Ravno polje« u kojoj Kazan-ekipa stavlja točku na i pažnje vrijednog etno i world music albuma.

Odličan cover

Autor odlične naslovnice kojom se potencira raznovrsnost i bogatstvo etno tradicije ovog dijela Europe je Miran Križanić. Album je sniman 2017. i 2018. u Svetoj Nedjelji u Sunday Studios i to u produkciji Svena Pavlovića, vlasnika tih studija te Dunje Bahtijarević i Danijela Maoduša.