Da su stvarali u doba novog vala cure i dečki iz zagrebačke grupe Svemir danas bi bili legende. Nažalost, danas, više od tri desetljeća kasnije, rock glazba više nema značaj kakav je imala nekad pa će gitaristički svemir njihove glazbe promaći mnogima.

No, oni koji traže kvalitetu i vrhunski indie gitaristički pop rock s podosta elemenata americane (country, blues) itekako će moći uživati i u njihovom trećem studijskom albumu koji pod imenom »Male laži« nudi deset vrlo dobrih pjesama. Sjajni nekadašnji novovalni sastavi Pretenders i Blondie nameću se kao čista i jasna poredba, jer Svemir nudi ugodnu međuigru zvonkih gitara koje odlično sviraju Aleksandra Dokmanović i Zvonka Obajdin, poletni ali nikako preagresivni ritam kojeg određuju odlični bubnjevi Matka Boršića i bas gitara koju svira San Mikulec te prozračni vokal Zvonke Obajdin koja je i glavna autorica niza vrlo dobrih stihova kojima na direktan način, često i razoružavajuće iskreno, secira intimnu svakodnevicu, ponajorije motive ljubavi i prolaznosti.

Veze i odnosi

Jasno je to već i iz uvodne »Male laži« koja na vrlo dojmljiv način govori o krizi odnosa i gubitku pravih osjećaja bolno izraženih odličnim stihom »muka mi je od tvoje dobrote«, a nezadovoljstvo vezom prenosi se i na nezadovoljstvo samom sobom u nešto sporijoj, ali izuzetno dobroj »Iz daljine« u kojoj kroz stihove slušamo pitanje »što ostaje od mene kad skinem make up i push up?«. Ti su trenuci krize, očigledno je, uzrokovani onim protiv čega nitko od nas ništa ne može – prolaznošću. O tome govori izvrsna »Zimska« s odličnim stihovima »Voli me danas, ne odgađaj za sutra, voli me danas, dan je sutra kraći i malo bliži zadnjem od svih dana. Voli me dok sam još nežna, izvana i iznutra«, a istu tematiku nudi i nježna »Kasno (Indian summer)« koju od razine odličnog opisa poslijepodneva kasnog ljeta na razinu elegije diže stih »već je kasno za toliko toga«. Suprotnost svim spomenutim pjesmama je »Zmajev dah« koja nudi blagi dodir erotike i odluku da se, bez obzira na sve, uživa u onom što život pruža. Pjesma je, očigledno, posvećena nekome koga autorica stihova voli i za koga bi željela da je ponosan na nju takva kakva je, a sličnu posvetu čujemo i u zanimljivoj »Dunjinoj pjesmi« kojom je oslikana krhka i blaga Dunja.

Uglazbljeni Tin

Uz Zvonku Obajdin kao tekstopisac se u vrlo dobroj »Vrijeme« iskazao i bubnjar Martko Boršić, a posebna poslastica ovog lijepog albuma su uglazbljeni stihovi Tina Ujevića i Vjekoslava Majera. Veliki Tin odlično je obrađen u veličanstvenoj »Pobratimstvo lica u svemiru« u kojoj savršene gitare s rock i country podlogom baš pašu ovoj Ujevićevoj himničnoj poeziji koja na vrijednosti dobija i stoga što je otpjevana i odsvirana bez patetike i melodramatičnosti, što se inače često događa pri interpetaciji njegovih stihova. No, još je bolja završna »Snijeg«, uglazbljena divna lirska pjesma Vjekoslava Majera. Nježni i sjetni tonovi gitara i isto takav tekst o prolaznosti idealni su za završetak albuma koji nudi i jedan prepjev, točnije pjesmu »Catch« britanskog sastava The Cure koji su je još 1987. godine smjestili na svoj album »Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me«. Iako je svirački odrađena izvrsno, vokali nisu na razini pjevanja na hrvatskom koji ipak više odgovara poetici grupe koja se u velikoj mjeri zasniva na poeziji Zvonke Obajdin.

Sve u svemu »Male laži« su odličan album koji potvrđuje kako je često puta u rock glazbi najbolje – a to nije nimalo lako – biti jednostavan. Dvije gitare, bas i bubanj, dobri stihovi, dobar vokal i vjera u to što radiš dovoljno je da stvore svemir glazbe u kojem će uživati mnogi. Cure i dečki iz Svemira to znaju i samo nek’ nam još potraju.

Tužni smo i ljuti

Policija je u petak navečer, 25. studenog, prekinula koncert grupe Svemir u zagrebačkom KSET-u. Promocija albuma jedan je od ključnih trenutaka u životu jednog benda, a večer koja je ove godine bila najvažnija bendu Svemir, jer su promovirali aktualni album »Male laži«, naprasno je prekinuta i ostat će u nimalo lijepom sjećanju. Naime, dvadesetak pripadnika interventne policije prekinulo je promociju oko 23 sata, posjetitelje su poslagali uza zid i detaljno ih pretražili.

– Za nas je to bio važan datum i promocija albuma na kojem smo započeli raditi još prije dvije godine. Nažalost, koncert je grubo prekinut od strane policije, o čemu ste možda već i čitali u nekim medijima. Publika i mi bili smo pretreseni, ispitivani, pretraživale su se naše jakne i naše torbe, koncert se nije mogao nastaviti. Tužni smo i ljuti zbog cijele situacije i ne vidimo svrhe u provođenju racije na našem koncertu, kao niti u KSET-u i sličnim klubovima uopće. Svemir svira indie pop-rock s primjesama psihodelije. Je li to nekoga navelo da pomisli kako će se te večeri u KSET-u događati neke protuzakonite aktivnosti, možemo samo nagađati, priopćenje je koje medijima odlaslala grupa Svemir nezadovoljna ovakvim postupanjem jer smatra da se racija mogla izvršiti na puno obazriviji način, i prema bendu i prema njihovim posjetiteljima, poslije završetka koncerta te da ga nije bilo potrebno prekidati.