Razvodnjavanje koje je rock glazbi prijetilo tijekom osamdesetih godina prošlog stoljeća kroz synth i electro pop te prevlast izgleda (videospotova) nad sadržajem (glazba) otpuhano je već na samom početku devedesetih neviđenom energijom i silinom kojom su rock teškaši zasuli top ljestvice jasno poručivši kako se rock ni slučajno ne misli predati ni prodati.

 

Tako je, primjerice, prije četvrt stoljeća, 1991. godine objavljeno nekoliko danas klasičnih albuma rock glazbe – »Nevermind« Nirvane, »Ten« Pearl Jama, »Use Your Illusion I & II« Gunsa te čuveni »The Black Album« sastava Metallica. Pojava svakog od spomenutih albuma djelovala je poput udarca šakom o stol, udarca nakon kojeg prestaje (pop) žamor i pažnja se obraća na udarača i ono što on želi reći.

Crna Metallica

Među tim, ove godine punih četvrt stoljeća starim albumima posebno mjesto ima Metallicin »Crni« album, originalno nazvan jednostavno »Metallica«, ali zbog izgleda i snage uskoro preimenovan u »The Black Album«. Puno je istine u tvrdnji da su objavljivanjem tog njihovog već petog studijskog albuma, dečki iz ovog čuvenog američkog rock sastava promijenili heavy metal. Naime, do tog trenutka poznati kao agresivni, ružni i neugodni pioniri prebučnog i mnogima prekaotičnog i nerazumljivog trash metala, dečki iz Metallice nakon 62 minute glazbe isporučene u 11 novih pjesama odjednom su zbog pronađene melodioznosti, pitkosti i radiofoničnosti postali prihvatljivi puno širem krugu slušatelja privukavši brojne nove generacije ljubitelja čvrstog zvuka čime je, koliko god to dramatično zvučalo, spašen rock.

 

THE BLACK ALBUM

Nervoza sa snimanja, kao i neki raniji sukobi, doveli su tijekom snimanja do kraja čak tri braka – Ulrich, Hammett i Newsted kraj snimanja albuma dočekali su razvedeni!

 

 

 

 

 

 

U prodaji se album pojavio 12. kolovoza 1991. godine osvojivši, što je za heavy metal album tada bila rijetkost, prva mjesta u desetak zemalja. Do danas je prodan u velikih 16 milijuna primjeraka, a zahvaljujući činjenici da je do veljače ove godine zabilježio boravak od 363 tjedna na Billboardovoj ljestvici 200 najprodavanijih albuma, ulazi u red deset na top ljestvicama najdugovječnijih ploča cjelokupne povijesti pop i rock glazbe! Ti sjajni rezultati potpuna su suprotnost uvjetima u kojima je album nastajao. Naime, nakon početne oduševljenosti radom producenta Boba Rocka uslijedili su brojni sukobi Rocka i članova zbog čega je rad tekao sporo i do konačne verzije došlo se tek nakon tri remiksa, a ukupno je na snimanje potrošeno velikih milijun dolara! I to nije bilo jedino loše! Nervoza sa snimanja, kao i neki raniji sukobi, doveli su tijekom snimanja do kraja čak tri braka – Ulrich, Hammett i Newsted kraj snimanja albuma dočekali su razvedeni!

 

Svi ti sukobi i svađe na albumu se osjete ponajprije u velikoj količini energije koja isijava iz svake od 12 novih pjesama koje su istodobno nudile poznatu Metallica beskompromisnu žestinu i agresivnost, ali ovog puta oplemenjenu nizom instrumenata netipičnih za heavy metal (čelo, gudački orkestar), drugačijim aranžmanima, nizu pjesama baladičnog ugođaja, čestom korištenju akustičnih gitara, istaknutom basu, tekstovima koji su bili znatno osobniji i intimniji no na prethodnim albumima. Album je ponudio niz i danas poznatih pjesama – »Enter Sandman« , »Sad but True«, »The Unforgiven«, »Wherever I May Roam«, »Nothing Else Matters«, »The God That Failed«… Već i ovo je sasvim dovoljno kako bi se shvatilo da su ovim albumom od kult banda prešli put do statusa svjetskih superzvijezda.

Debi desetka

Dva tjedna nakon pojave Metallicinog albuma objavljen je i debitantski album grupe Pearl Jam, ploča »Ten« koja u tom trenutku nije privukla veliku pažnju. Osnovani su 1990. godine u Seattleu, a grupi najprije daju ime Mookie Blaylock po tadašnjem odličnom košarkašu Seattle Supersonicsa, ali uskoro mijenjaju ime u Pearl Jam ostajući uz košarku jer je to pojam kojim se nazivaju atraktivna zakucavanja, a svoju zaljubljenost u košarku potvrdit će i nazivom albuma. Naime, »Ten« (10) je broj koji je na dresu nosio njihov NBA idol Mookie Blaylock.

TEN

Jedanaest pjesama debitantskog albuma govori o teškim i mračnim temama – depresiji, samoubojstvu, usamljenosti i nasilju

 

 

 

 

 

 

U ožujku 1991. ulaze u London Bridge Studije u Seattleu i počinju snimati »Ten« koji je objavljen 27. kolovoza 1991. godine i u početku nije bio odviše zapažen, ali zahvaljujući odličnim koncertima zanimanje za album raste pa u drugoj polovici 1992. godine, gotovo punu godinu nakon objavljivanja, »Ten« doseže broj dva na Billboardovoj ljestvici, a do danas je prodan u velikih deset milijuna primjeraka. Pearl Jam su na debitantskom albumu ponudili agresivan, ali ritmičan i dovoljno melodiozan spoj čvrstog stadionskog rocka sedamdesetih s agresivnošću i ljutnjom post punka osamdesetih, a konačan je rezultat bio alter rock i grunge devedesetih. Jedanaest pjesama debitantskog albuma govori o teškim i mračnim temama – depresiji, samoubojstvu, usamljenosti i nasilju. Primjerice, himnična i kultna »Alive« utemeljena je na istinitoj životnoj priči Eddie Veddera koji je tek kao tinejdžer saznao da mu je čovjek kojeg je smatrao ocem tek očuh što ga je jako pogodilo. No, u osnovi je ton pjesme, kao i poruka stihova, pozitivna jer se ekstatično ponavlja pojam »alive« i poruka koju bismo mogli prevesti riječima ipak sam nakon svega ostao živ. Drugačiji ton nudi kontroverzna »Jeremy« inspirirana istinitim događajem vezanim uz samoubojstvo jednog srednjoškolca koji je taj način odabrao za bijeg od nerazumijevanja roditelja i sredine koja ga je smatrala čudakom. Ovom sjajnom pjesmom Vedder je skrenuo pažnju na sudbine brojnih američkih srednjoškolaca koji u surovom sustavu postaju žrtve, dok je s »Even Flow« progovorio o siromaštvu, »Why Go« govori o liječenju u psihijatrijskoj ustanovi…

Dvije iluzije

 

Treći veliki album 1991. godine bio je 17. rujna objavljen četverostruki »Use Your Illusion I i II« na kojem su ljubiteljima svog zvuka isporučili 150 minuta nove glazbe! Drugi dio tog albuma stigao je do broja jedan, a do danas su oba dijela prodana u 35 milijuna primjeraka. Veliki uspjeh djelomično je i rezultat malog skretanja u blaže i melodioznije vode. Istina, Gunsi se nisu odrekli snažnog hard rock zvuka, ali su ponudili niz kvalitetnih balada te demonstrirali glazbenu zrelost time što su svoj izraz proširili nizom različitih glazbenih pravaca među kojima su bili blues, klasična glazba, punk, country i klasični rock and roll.

 

USE YOUR ILLUSION I & II

Gunsi se nisu odrekli snažnog hard rock zvuka, ali su ponudili niz kvalitetnih balada te demonstrirali glazbenu zrelost

 

 

 

 

 

»Use Your Illusion« ponudili su ukupno 30 novih pjesama, najčuvenije su postale ljubavne balade – »November Rain«, veličanstvena balada s orkestrom klasičnih glazbenika kao pratnjom te »Don’t Cry« posvećena djevojci koja se zvala Monique Lewis (njeno lice Axl ima istetovirano na desnom bicepsu). No, tu su i dvije izvrsne obrade – »Knockin’ on Heaven’s Door« i »Live and Let Die« – niz društveno kritičkih pjesama – »Civil War« i »Get in the Ring« – pjesama o ovisnosti – »Nad Obssesion« i »Coma« – ili čistih hitova poput »You Could Be Mine« zbog kojih je ovaj album i danas najznačaniji u diskografiji grupe Guns ‘n Roses.

 

Nezaboravna Nirvana

 

I na kraju, 24. rujna pojavio se i posljednji od četiri velika rock albuma objavljena te godine, ploča »Nevermind« američke rock grupe Nirvana. Iako je djelovala svega sedam godina i objavila samo tri studijska albuma Nirvana je nedvojbeno je jedna od najznačajnijih i najutjecajnijih rock grupa u povijesti rock glazbe. Grupu su osnovali 1987. godine pjevač i gitarist Kurt Cobain te basist Krist Novoselic u gradiću Aberdeen, u američkoj saveznoj državi Washington. Godine 1990. pridružuje im se Dave Grohl, dotadašnji bubnjar grupe Scream, čime je formirana najbolja postava grupe koja će djelovati do 1994. godine kad će se, nakon tragične smrti Kurta Cobaina, raspasti. Debi album pod nazivom »Bleach« objavljuju 1989. godine za poznatu nezavisnu diskografsku kuću Sub Pop i ne bilježe neki poseban uspjeh, ali je zato prvi singl s novog albuma, ploče »Nevermind«, svjetski hit. Riječ je o pjesmi »Smells Like Teen Spirit« koja je, zahvaljujući djelomično i odličnom video spotu, stekla ogromnu popularnost i skrenula pažnju na taj album, grupu te posebno Cobaina kao tekstopisca i pjevača. Štoviše, zahvaljujući toj pjesmi i cijelom albumu Nirvana uskoro postaje vodeća svjetska rock grupa, simbol alter rock glazba i grunge koja iznenada postaje zanimljiva mnogima.

 

NEVERMIND

Jedno od najvećih diskografskih iznenađenja u povijesti rocka. Uspjeh jednog ovako teškog, mračnog i agresivnog albuma zaista je teško bilo očekivati

 

 

 

 

 

 

S 49 minuta i 20 sekundi trajanja i 12 pjesama »Nevermind« je jedan od od temeljnih albuma razvoja suvremene rock glazbe. Album je producirao Butch Vig, a snimljen je u njegovim Madison studijima u Wisconsinu te u Sound City Studijima u gradiću Van Nuys u Kaliforniji i to tijekom svibnja i lipnja 1991. Diskografska kuća DGC očekivala je da će album biti prodan u ukupnoj nakladi od 250.000 kopija čime bi bili zadovoljni. No, zahvaljujući popularnosti spota »Smells Like Teen Spirit« prodaja je krenula fantastično i do Božića te godine album se tjedno prodavao u 400.000 primjeraka da bi u siječnju 1992. s broja jedan u SAD-u maknuo album »Dangerous« Michaela Jacksona! Do danas je prodan u 30 milijuna primjeraka, od čega u SAD-u sedam milijuna.

Kultni status

S glazbene strane album nudi kombinaciju sporo/brzo i to u istim pjesmama, a zasluge za to pripadaju grupi Pixies koja je bila jedan od uzora Cobainu i ostalim članovima grupe. Disonantni udari gitare i distorzije miješaju se s pop melodijama, punk i metal agresivnost s melodiznošću, nježnost s neugodnom agresivnošću i žestinom. Konačan rezultat je za slušanje težak i kaotičan album koji je, očigledno, pogodio duh svog doba i zato bio vrlo popularan i omiljen. Većina pjesama vezana je uz Cobainovu tadašnju neuspješnu emocionalnu vezu s djevojkom Tobi Vail, a budući da je probleme iskazivao kroz agresivnost prema sebi i drugima album je, uz već spomenute glazbene utjecaje čvrstog rocka i prevladavajuće grunge ozračje Seattlea, ispao mračan i žestok.

 

Ploču otvara najčuvenija pjesma s albuma, »Smells Like Teen Spirit«, mračna himna apatične generacije X, novih mladih naraštaja razočaranih u kaotičnost i egostičnost svijeta koji ih okružuje. Iako tekst pjesme podliježe raznovrsnim tumačenjima, a sam je Cobain jednom prigodom rekao kako je želio kazati kako se često još uvijek osjeća kao tinejdžer i nije spreman prihvaćati pravila svijeta odraslih, ton pjesme, stihovi i prateći video upućuju na to da Cobain vrlo kritički govori o svijetu tinejdžera tog doba što odgovara i njegovim osobnim ‘teen’ iskustvima vezanim uz brojne sukobe. Niz je drugih pjesama s albuma stekao kult status – »Come as You Are« nudi direktnu poruku budi to što jesi, ne glumi i ne pretvaraj se da si netko drugi, »Breed« je sarkastična i ironična kritika života malograđanske Amerike, a vrlo znakovito i kod fanova Nirvane kultna, bila je skladba »Lithium« u kojoj kroz izmišljenu priču o mladiću koji se nakon smrti voljene djevojke okreće religiji kako ne bi izvršio samoubojstvo, praktično najavljuje i tragičan kraj Cobaina. Akustična i za ovaj album neobična »Polly« nastala je još 1988. godine i inspirirana otmicom, mučenjem i silovanjem jedne četrnaestogodišnjakinje, a »Stay Away« ističe potrebu da bude što distanciraniji, udaljeniji od drugih ljudi i u jednom trenutku čak i nagovještava svoj suicid. Završna »Something in the Way« priča je o siromaštvu i beskućništvu koje je i sam na kratko osjetio nakon što se žestoko sukobio sa svojom obitelji. Dio te završne pjesme je i čuvena trinaesta, takozvana sakrivena pjesma albuma, mračna, teška i nepojmljivo agresivna »Endless, Nameless« u kojoj Cobain izborom riječi i općim tonom svjedoči u kako je teškom psihičkom stanju često bio. Nedvojbeno, »Nevermind« je jedno od najvećih diskografskih iznenađenja u povijesti rocka. Uspjeh jednog ovako teškog, mračnog i agresivnog albuma zaista je teško bilo očekivati. No, kao rijetko kada do tada poklopile su se frustracije, strahovi i krize jednog nadarenog pojedinca kakav je bio Kurt Cobain, s ozračjem cijelog tog doba poletka devedesetih, doba punog kaosa i nervoze. Sve to dovelo je do ogromnog uspjeha albuma koji je ne samo približio alter rock srednjoj struji i širokom krugu slušateljstva, već i naznačio daljnje smjerove razvoja rock glazbe koja nakon ovog mračnog remek djela nikako nije ni mogla ni smjela ići ruku pod ruku s pop jednostavnošću i bezbrižnošću. »Nevermind« je nacrtao nove granice i njih se ubuduće moralo poštovati.

 

Grunge konkurencija

Zanimljivo je da je grupu Prearl Jam njihova Seattle grunge konkurencija (Nirvana, Alice in Chains, Soundgarden) gledalo poprijeko tvrdeći kako oni nisu prava grunge grupa jer im je u glazbi previše gitarističkih solaža, a odličnom pjevaču Eddie Vederu zamjeralo se da previše sliči i oponaša Roberta Planta iz kultnog rock sastava Led Zeppelin. No, publika za te stavove nije marila i hrlila je na njihove izvrsne koncerte koji su, uz odličan debitantski album, najzaslužniji za iznimno uspješan početak karijere.

 

Ovca ili »baš te briga«

Album »Nevermind« se trebao zvati »Sheep« (Ovca) što je, navodno po Cobainoivoj šali bilo ime za one koji budu toliko ludi da ga kupe. Novoselic je predlagao »Nevermind« (baš te briga) jer je to, po Novoselichu, riječ koja sjajno opisuje stavove mladih Amerikanaca o operaciji Pustinjska oluja i općenito vojnom angažmanu SAD-a u svijetu. Cobain je prihvatio taj naziv jer je imao taj »nevermind« odnos prema životu, a dopalo mu se i to što je naziv bio pravopisno netočan (trebalo bi pisati Never Mind).

Komentari

komentara