U zagrebačkom baru Vinyl, istodobno kad i u svjetskim metropolama, promovirana je autobiografija Brucea Springsteena »Born To Run«, odnosno »Rođen za bijeg«. Hrvatsko izdanje autobiografije »Rođen za bijeg«, koju je u prijevodu Lade Furlan Zaborac i Dražena Čulića izdao Profil, mogla bi barem u glazbenim krugovima ponijeti titulu najiščekivanije knjige godine.

Hrvatski fanovi legendarnoga The Bossa u rukama imaju ovo dragocjeno štivo na isti dan kad i oni u SAD-u, UK-u, Kanadi, Australiji, Indiji, Italiji, Španjolskoj, Njemačkoj…. i ta nas optimistična činjenica barem u izdavačkim (i glazbenim) vodama pridružuje svjetskim trendovima.
– Bruce Springsteen ima puno fanova u Hrvatskoj pa je bilo pošteno da knjigu barem dobiju na isti dan kad i fanovi u svijetu, kad već Boss nikad nije bio u Hrvatskoj, komentirala je urednica Adriana Piteša izazov rada na knjizi koja je imala svjetsku izdavačku premijeru. Riječ je o  i izuzetnoj intimnoj ispovijesti koja, osim presjeka jedne izuzetne umjetničke karijere, donosi punokrvni prikaz života jednog od najvažnijih suvremenih rock glazbenika.

Sočno štivo

– Nakon Dylanove autobiografije, teško da možete pročitati bolju i sočniju glazbeničku autobiografiju, preporučio je štivo poznati glazbeni kritičar Aleksandar Dragaš, jedan od rijetkih ljudi u Hrvatskoj koji je ovu dobro čuvanu knjigu pročitao. Kroz ovu autobiografiju osim što dobivate duboki uvid u Bruceov život, dobivate i sociološku fresku Amerike, vjernu sliku društva kojime autor kreće, rekao je Dragaš i dodao da »ako i znate puno o njemu, iznenadit ćete se koliko ćete novih stvari naučiti, a užitak čitanja je naprosto zajamčen«.
U autobiografiji jednog od najpoznatijih i najvažnijih rock’n’roll glazbenika svijeta, koja  broji više od pet stotina stranica pjesnik potlačenih i marginaliziranih opisao je  svoje djetinjstvo u Freeholdu u New Jerseyu, odrastanje koje je obilježila neobuzdana želje da postane muzičar, no suočio se veliki Bruce na stranicama svojih memoara i sa svojim tamnim trenucima, primjerice, s dugogodišnjom borbom protiv depresije. Riječ je, dakle, o iskrenom štivu u kojem se autor nije libio potpuno razotkriti čitatelju i za to će, vjerujemo, biti honoriran vrtoglavom tiražom.
Prevoditeljica Lada Furlan Zaborac, inače basistica grupe The Bambi Molesters, naglasila je da je uživala prevodeći autobiografiju, no priznala je da je imala tremu  radeći na rukopisu živog autora, posebice jer su Bruceovi ljudi tražili tekst na autorizaciju koja je, srećom,odobrena.

 

Daor KOVAČEVIĆ

Aleksandar Dragaš i Lada Furlan Zaborac

Sveta rijeka rocka

Ova je knjiga, ističu izdavači, »puno više od memoara legendarne rock-zvijezde. Ovo je knjiga za radnike i sanjare, roditelje i djecu, ljubavnike i usamljenike, umjetnike, čudake ili za svakoga tko je ikad želio biti kršten u svetoj rijeci rock ‘n’ rolla«.
– Springsteen je na autobiografiji radio posljednjih sedam godina. Rijetko je koji izvođač ispričao vlastitu priču s toliko snage i zamaha. Poput brojnih njegovih pjesama (»Thunder Road«, »Badlands«, »Darkness on the Edge of Town,« »The River«, »Born in the USA« …) autobiografija Brucea Springsteena napisana je liričnošću jedinstvenog umjetnika i mudrošću čovjeka koji je duboko razmišljao o svom iskustvu, najava je koja opravdava titulu najiščekivanije knjige godine.

Bruce Springsteen (1949.) primljen je u Kuću slavnih rock and rolla, Kuću slavnih skladatelja i Kuću slavnih New Jerseya. Snimio je 18 studijskih albuma, te niz kompilacijskih i live albuma prodanih u više od 64 milijuna primjeraka u SAD-u, te u više od 120 milijuna diljem svijeta, što ga je učinilo najprodavanijim svjetskim umjetnikom svih vremena. Dobio je dvadeset nagrada Grammy, jednog Oscara i nagradu Kennedy Centera.
Autobiografiju, koja je ime dobila po albumu iz 1975. na kojemu se, uz naslovnu, nalaze i pjesme poput »Thunder Road«, »Jungleland«, »Tenth Avenue Freeze-Out« i »Backstreets«, Springsteen je počeo pisati 2009. Pjesme s toga albuma čine labavo povezan ciklus u kojemu legendarni roker govori o svojoj očajničkoj želji da pobjegne iz grada u kojemu je odrastao i koji ga je oblikovao, »između pjesništva, opasnosti i tame«, Freeholda u New Jerseyu, »obalnog grada s drvenom šetnicom uz ocean, u kojem je gotovo sve prekriveno nijansom prijevare«.

Davor KOVAČEVIĆ
Rezultat njegovih sedmogodišnjih napora govori istu priču: čitav je život proveo nastojeći pobjeći iz Freeholda, no to će mjesto zauvijek ostati dio njega.
Knjiga, koja je diljem svijeta baš kao i hrvatsko izdanje izašla na isti dan, 27. rujna, samo nekoliko dana prije 67. rođendana The Bossa, donosi niz priča i anegdota o Springsteenovim raznim životnim iskušenjima tijekom proteklih 40 godina; od teškog odnosa s ocem, šutljivim i odbojnim mizantropom, preko bliskosti s članovima benda, problema u odnosima sa ženama i ustrajnih nastojanja da pronikne u tajne ljubavi do onoga što sve to povezuje, njegove duboke strasti prema glazbi, osobito onome što spada pod rock glazbu.

Iz osobnog kuta

Uzimajući kao smjerokaze događaje u svojem životu koje smatra da su uobličili kako njegovu priču tako i njegov izvođački rad, Springsteen na 500-tinjak stranica svoje knjige zapravo govori o tome što to znači biti – on.
Bavi se svojom i autentičnošću svoje glazbe, ne zanemarujući ni ono što jedan »projekt Springsteen« ustvari zahtijeva: talent, odličan bend koji ga prati kroz godine, ali i snažnu samouvjerenost, čeličnu disciplinu, enciklopedijsko poznavanje žanra i povijesti rock glazbe, nevjerojatnu požrtvovnost kad je riječ o satima provedenim vježbajući, nepokolebljivu odluku da se bude ništa manje od najboljeg, ali istodobno i neuobičajenu svijest o vlastitoj krhkosti.
»Tu je, kao i kod većine takvih knjiga, najzanimljivija prva trećina – dakle ono što se odnosi na Springsteenov uspon ka imaginarnom ili stvarnom vrhu«, napomenuo je Dragaš.
»No, u onom dijelu gdje uobičajeno dolazi do pada – u drugoj polovini ili zadnjoj trećini, tu se to ne događa, jer se opisuje Springsteenova borba s depresijom, od koje boluje duže od 30 godina, dok je u diskografskom smislu najzgusnutiji i najzanimljiviji dio srednja ili druga trećina knjige, koja se odnosi na razdoblje od 70-ih do sredine 80-ih godina prošloga stoljeća«, dodao je.
Glazbenik, kojemu to nije prva knjiga – napisao je 2014. knjigu za djecu »Outlaw Pete« temeljenu na liku iz prve pjesme s albuma »Working on a Dream« – svoju »priču o Bruceu« isporučuje u kratkim poglavljima, neformalnim govorom, u dobro uobličenim rečenicama, koje povremeno poprimaju sintaksu i ritam tipične Springsteenove pjesme.
»On piše na neki način o Americi, američkom društvu, od nevinih 50-ih, preko 60-ih gdje dolazi do dramatičnih društvenih promjena, krize 70-ih, Reaganovih 80-ih«, istaknuo je nadalje Dragaš.
»Ono po čemu se ta knjiga razlikuje od niza sličnih je odsustvo onog momenta gdje subjekt ili objekt, dakle u ovom slučaju glazbenik, otkriva raj droge. Springsteen je naime uvijek bježao od droge, a godinama nije ništa ni pio u strahu kako ne bi postao nalik svojem depresivnom ili čak šizofrenom ocu. Ispada da je jedan od najvećih junaka rock and rolla jedan od najčišćih ljudi u tom poslu«, dodao je.

Tajna uspjeha

The Boss u njoj otkriva kako u stvari ne zna čitati note, da su pjesme s albuma »Born in the USA« i »Nebraska«, objavljenih u razmaku od dvije godine, zapravo snimljene istovremeno; da ima kćer koja je jahačka šampionka; da je proveo godine na psihoterapiji; da je sposoban za oprost; da svoju karijeru doživljava kao ‘servis’ koji izvodi za one koji su poput njega, te da ima suptilan smisao za humor koji mu omogućuje šalu na vlastiti račun.
Iznad svega, knjiga otkriva koliko se čitavog života oslanjao na glazbu kao izvor inspiracije, kao platformu za pokušaj razumijevanja svijeta koji ga okružuje i forum za samopropitivanje i izražavanje, poručujući ipak, kako »u osnovni rokerski pribor za preživljavanje«, za svakoga tko doista želi otići do »samoga kraja, stati licem u lice s osamdeset tisuća razularenih obožavatelja«, svakako spada i »neobuzdana vatra u nutrini, koja se jednostavno… ne da… ugasiti«.

Komentari

komentara