Deset dana bogatog, atraktivnog i raznovrsnog programa za sve generacije – najkraći je opis onoga što nudi varaždinski festival kreativnosti, popularni Špancirfest čije 18. izdanje traje od 19. do 28. kolovoza. Festival unatoč punoljetnosti ne gubi na dinamičnosti i atraktivnosti, a o njegovom značaju za grad i onome što donosi u slavljeničkom izdanju porazgovarali smo s Jelenom Toth, direktoricom Turističkog ureda Turističke zajednica grada Varaždina čija ekipa stoji iza organizacije.


Špancirfest ove godine slavi punoljetnost. Doživjeti osamnaesto izdanje nije mala stvar. U čemu je tajna dugovječnosti najpoznatijeg varaždinskog festivala?
– Špancirfest je prije 18 godina svoju priču počeo kao prvi ulični festival u Hrvatskoj, da bi danas izrastao u jedan od najposjećenijih festivala u zemlji na kojem gostuju umjetnici iz cijelog svijeta. Od lokalnog događanja postao je nacionalno prepoznatljiv festival koji je tijekom godina postojanja doživio brojne promjene. One su bile nužne jer, kad si u nečemu prvi, počnu te kopirati, a ako želiš biti konkurentan na tržištu događanja koje je u Hrvatskoj sve dinamičnije, moraš biti inovativan i spreman na promjene, ali i rizike. Ekipa u Turističkoj zajednici grada Varaždina koja je i organizator Špancirfesta, bila je spremna na promjene te je uz to pažljivo osluškivala želje i potrebe publike.
Ovogodišnji program zaista je bogat i raznovrstan. Što biste izdvojili kao, možda, najatraktivniji dio 18. Špancirfesta?

– Smatram da će ovogodišnje izdanje Špancirfesta biti najatraktivnije dosad, zahvaljujući ne samo odličnom programu nego i detaljima kojima ćemo obogatiti festival. Što se tiče glazbenog programa, glavna zvijezda je Manu Chao i to je najveće glazbeno ime koje je dosad nastupilo na Špancirfestu.

Virtualno oslikavanje zgrada

No, i ostali izvođači koji će nastupiti poznata su imena jer na festivalu smo okupili ono najbolje s domaće glazbene scene što trenutno imamo. Tijekom deset dana trajanja, na čak 6 pozornica u gradu bit će održano više od 50 glazbenih programa. Ono što daje posebnu čar festivalu je ulični program. Svirači, pjevači, akrobati, mađioničari, glumci i drugi umjetnici raznih vještina preuzet će ulice i trgove jedne od najljepših povijesnih jezgri u Hrvatskoj. Iz bogatog uličnog programa izdvojila bih nastup francuske skupine Transe Express s kazališno – cirkuskim performansom Mú koji će zbog tehničke zahtjevnosti i broja ljudi uključenih u produkciju biti najveći ulični performans dosad izveden u Hrvatskoj.

Atraktivan će biti i multimedijalni program koji smo ove godine pojačali pa će tako prvi put u našoj zemlji biti izvedeno i virtualno oslikavanje zgrada pomoću avatarske ruke, a svoje će crtačke vještine moći isprobati i sami posjetitelji. Velika očekivanja imamo i od nove ugostiteljsko-zabavne zone na prostoru Starog grada gdje će se predstaviti neki od najboljih hrvatskih restorana. Tijekom noćnih sati taj će se prostor pretvoriti u veliki klub na otvorenom. Ove ćemo godine biti posebni i po vlastitom parfemu koji smo lansirali u povodu 18. rođendana festivala.

Park kreative

Osmislili smo tri ženska i jedan muški miris i jedini smo festival u Hrvatskoj s vlastitim parfemom. Miris smo prigodno nazvali 18, bit će u limitiranom izdanju i moći će se kupiti tijekom Špancirfesta po cijeni od 125 kuna. Uz parfem, osmislili smo još jedan jedinstveni suvenir koji će, vjerujem, posjetitelji vrlo rado ponijeti s festivala te će i sami moći sudjelovati u njegovoj izradi. Metalska industrija Varaždin za rođendan je festivalu poklonila šaht koji je izradila s logotipom festivala. S tog ćemo šahta logotip Špancirfesta aplicirati na majice posjetitelja koji će dobiti jedinstven suvenir.
Cilj je festivala inspirirati, poticati i omogućavati kreativno izražavanje. Kakve iskorake u razvoju kulturnih i kreativnih industrija možemo očekivati ove godine?

– Cilj Špancirfesta je pokazati ono najbolje što produciraju hrvatski kreativci, iz domene dizajna, izvedbene umjetnosti, multimedije ili nekog drugog medija. Želimo poticati, inspirirati i omogućavati kreativno izražavanje, bilo da se radi o profesionalcima ili posjetiteljima festivala. Špancirfest je jedna velika kreativna radionica, pa će tako u Uskoj ulici biti smještena Kreativnica. Tu će se predstaviti najbolji hrvatski dizajneri iz različitih područja koji se mogu pohvaliti vrhunskom kvalitetom, originalnošću i inovativnošću predstavljenih projekata ili proizvoda.

Špancirfest je poznat kao festival koji se trudi potaknuti sve Varaždince i njihove goste da sudjeluju u njemu. Upravo iz tog razloga prošle je godine pokrenuta radionica Akupunktura grada. Cilj ovog uspješnog projekta je nizom malih i preciznih intervencija u javnom prostoru poboljšati kvalitetu urbanog života te zbližiti lokalnu zajednicu. U ovogodišnjoj radionici, namijenjenoj studentima i stručnjacima iz raznih područja, traži se idejno rješenje za dvije atraktivne lokacije – bunar na Korzu te parcele ispred Studentskog doma.

U suradnji sa zagrebačkim Arhitektonskim fakultetom bit će održana još jedna kreativna radionica, u sklopu koje će posjetitelji imati prilike izrađivati makete instalacije Leptiri, a koje će zatim biti postavljene u Habdelićevoj ulici. I najmlađi špancireri pozvani su da predstave svoje kreativne ideje, vještine i maštu u Parku kreative.

Viši budžet

Svojim sadržajem i uređenjem park je zamišljen kao mjesto koje će poticati dječju kreativnost te im pomoći da usvoje i izgrade različite vještine.

Brojke o posjećenosti najbolje govore koliko je popularan i uspješan Špancirfest…

– Prema policijskim procjenama, Špancirfest je prošle godine posjetilo 250 tisuća posjetitelja. Na festivalu je najviše jednodnevnih posjetitelja čiji je broj teško procijeniti. Planirani budžet ovogodišnjeg festivala je oko 5,4 milijuna kuna, što je najviše dosad. Treba napomenuti da se će se više od 80 posto tih sredstava realizirati na tržištu kroz sponzorstva, najam prostora i prodaju ulaznica. Tu nam pomažu sponzori bez čije bi pomoći teško mogli održati kvalitetu festivala, kao i Grad Varaždin i gradska komunalna poduzeća s kojima imamo odličnu suradnju. Pomažu nam i Hrvatska turistička zajednica, Ministarstvo poduzetništva i Varaždinska županija.
I za kraj, kako bi mogao izgledati Špancirfest sljedeće godine?

– S obzirom da smo ljestvicu koja je ionako bila već visoko postavljena, ovogodišnjim festivalom podigli još više, bit će jako teško sljedeće godine to nadmašiti. No, ne bojimo se izazova, spremni smo pomicati granice i riskirati i već sada promišljamo o sljedećem Špancirfestu.

Komentari

komentara