Iako i u dosadašnjih 11 nastavaka Bootleg serije Boba Dylana možemo pronaći istinske dragulje Dylanove prebogate ostavštine, 12. nastavak legendarnog serijala u kojem Dylanova izdavačka kuća objavljuje raritetne i dosad neobjavljene studijske snimke ovog nepresušnog autora ipak je po mnogočemu jedinstven.

»The Cutting Edge« sadrži, naime, neobjavljene studijske snimke iz vremena triju albuma iz 1965. i 1966. godine: »Bringing It All Back Home« (europsko izdanje tog albuma nosi naslov »Subterranean Homesick Blues«), »Highway 61 Revisited« i »Blonde on Blonde«. Po mnogima, iako je Dylanova karijera imala mnogo uspona i padova, riječ je o Dylanovom kreativnom vrhuncu i njegovim najboljim albumima.

Iz današnje perspektive zvuči gotovo nevjerojatno da je Dylan ta tri svoja ponajbolja albuma – a »Blonde on Blonde« je usto i prvi dvostruki album u povijesti popularne glazbe – objavio u samo 14 mjeseci, između ožujka 1965. i svibnja 1966. godine.

Prijelomno razdoblje

I pritom je neprekidno nastupao, i u Americi i u Europi, jer njegov tadašnji menadžer Albert Grossman nije propuštao nijednu priliku za zaradu. Riječ je, osim toga, o prijelomnom razdoblju Dylanove karijere, koje je definitivno trasiralo obrazac koji, na neki način, Dylana prati sve do današnjih dana. Naime, upravo albumi »Bringing It All Back Home« i »Highway 61 Revisited« iz 1965. predstavljaju Dylanov razlaz s trubadurskim, protestnim razdobljem koje je obilježilo početak njegove karijere i donose novog, elektrificiranog i nabrijanog Dylana, koji se od Woodyja Guthrieja okrenuo Chicago bluesu i Allenu Ginsbergu, što je među njegovom dotadašnjom sljedbom izazvalo nezapamćen potres i razočaranje.

No, Dylan je bio nepokolebljiv, a taj njegov zaokret pokazao je da je riječ o čovjeku koji je spreman tvrdoglavo slijediti isključivo vlastitu umjetničku viziju, čak i po cijenu sukoba s javnim mnijenjem i očekivanjem obožavatelja, što je pokazao toliko puta odonda do danas.

Pa ipak, nikada prije i nikada poslije Dylan u studiju nije zvučao tako moćno i intenzivno, a njegova poezija tako snažna i duboka. Neki će to pripisivati nadahnutim glazbenicima s kojima je tada Dylan surađivao, među kojima su, recimo, bili Mike Bloomfield, Al Kooper i Charlie McCoy, no drugi su uvjereni kako je uzrok njegove tadašnje kreativnosti i poetske oslobođenosti puno prozaičniji, pronalazeći je u tadašnjoj Dylanovoj navodnoj ovisnosti o amfetaminima.

Svaki snimljeni ton

Zahvaljujući ovom antologijskom izdanju, slušateljstvo će prvi put dobiti uvid u cjelokupan stvarateljski i produkcijski proces u stvaranju ovih triju remek djela. Naime, »The Cutting Edge 1965-1966: The Bootleg Series Vol. 12« objavljen je kao dvostruki CD, zatim kao deluxe izdanje sa šest CD-a, kao trostruko vinilno izdanje koji sadrži iste pjesme kao i dvostruki CD, ali i još kao posebno, limitirano izdanje – u samo pet tisuća kopija – koje uključuje čak 18 CD-a, na kojima je objavljen baš svaki ton što ga je Dylan sa svojim suradnicima snimio u tih nekoliko sessiona na kojima su nastali »Bringing It All Back Home«, »Highway 61 Revisited« i »Blonde on Blonde«. I sve su pjesme, što je posebno važno ljubiteljima vinila, izmiksane na temelju originalnih studijskih traka.

Iako je nesumnjivo riječ o fascinantnom izdanju, i šesterostruka verzija pruža detaljan uvid u stvaranje ovih albuma, donoseći isječke iz studija, pjesme s probi, kao i alternativne verzije poznatih pjesama. Cijeli četvrti CD-u tog izdanja, recimo, posvećen je samo »Like a Rolling Stone« i sadrži čak 20 verzija te legendarne pjesme, koja je, baš kao i Dylanova trilogija iz 1965. i 1966., zauvijek promijenila rock glazbu.

Komentari

komentara