Sea Star festival za manje od mjesec dana u Istru dovodi Prodigy i Fatboy Slim, uz još niz eminentnih imena strane i domaće urbane glazbe, a uzduž naše obale tijekom ljetne sezone dogodit će se još čitav niz glazbenih festivala s više nego respektabilnim izvođačima elektronske, rock, pop i ostale muzike, kao i pojedinačnih koncerata nekih od najvećih glazbenih imena.

Sva će ta događanja, međutim, u širokom luku zaobići Rijeku i Primorsko-goransku županiju. U zadnjih pet-šest godina u mnogim su se gradovima i manjim mjestima dogodile zaista dobre stvari, od SuperUha u Šibeniku pa Primoštenu, Hideouta u Novalji (Zrću), splitske Ultre, sada i Sea Stara u Umagu, uz vrhunske solo koncerte u Puli ili Zadru, pa je prilično poražavajuće da u gradu koji se voli nazivati rokerskim, diči se (s pravom) svojom urbanom kulturom, iz kojeg dolaze neka od najpopularnijih imena domaće urbane glazbe, koji ima veliko Sveučilište, te koji je, u konačnici, izabran za Europsku prijestolnicu kulture 2020. godine, nema ničeg barem približno sličnog. Baš kao ni u njegovu širem okruženju, u Županiji koja je oduvijek bila i danas je jedna od najjačih turističkih regija u državi, te zasigurno barem ljeti ima dovoljan potencijal i kapacitete da ugosti i one koji bi (kad bi ga bilo), jednako sigurno pohodili kakav ozbiljniji festival ili koncert.
Zašto je tome tako, teško je jednoznačno objasniti. Kako je baš na stranicama Rifa objasnio riječki pročelnik za kulturu Ivan Šarar (i sam glazbenik, te organizator nekad popuarnog festivala Hartera), uzroka je mnogo.
Prvi je nedostatak ozbiljnih i iskusnih organizatora velikih koncerata i festivala, što je ozbiljan problem koji je teško riješiti, osim »uvozom« organizacije iz drugih gradova ili čak država.
Kada se tome doda slaba platežna moć domaćeg stanovništva, nepostojeća tradicija organizacije velikih glazbenih događanja, uz itekako postojeću tradiciju da se iz Rijeke i okolice na velike koncerte odlazi u druge gradove u širem okruženju, nema previše nade da ćemo uskoro imati kakav ozbiljan festival koji bi grad i okolicu ucrtao na kartu poklonika dobre glazbe.
Mogu li se stvari promijeniti? Mogu, ali za to će biti potreban ozbiljan angažman svih strana. Ne treba, naravno, očekivati od institucija da organiziraju festivale, niti bi to dugoročno bilo dobro, ali je sigurno da sadašnja inertnost turističkih zaednica, lokalnih samouprava i institucija itekako pridonosi blijedoj ponudi glazbenih događanja.
Ni u drugim gradovima festivali i koncerti nisu pali s neba, čak ni u Puli, s Arenom koja je već sama po sebi dovoljan mamac najvećim izvođačima, jer čak ni oni nemaju prilike nastupati na takvim lokacijama svaki dan.
Iza svega stoji veliki rad i angažman, u prvom redu organizatora, ali i potpora čitave lokalne zajednice i infrastrukture. Pri tom je korist za istu tu zajednicu višestruka, od turizma, ugostiteljstva, promocije destinacije nadalje. Dalekovidniji turistički djelatnici znaju da je i na duge staze organizacija velikih glazbenih događanja unosna, jer dio onih koji danas dolaze radi festivala ili koncerta, već za koju godinu doći će i na odmor sa svojim obiteljima.
Valja se nadati da će se i institucije u turizmu i kulturi u Županiji i Gradu probuditi iz zimskog sna i snažnije se angažirati, što će neminovno privući i ozbiljnije organizatore, jer atraktivnih lokacija i prateće ponude, kao ni smještajnih kapaciteta, ne nedostaje.
Snažan poticaj mogla bi, u stvari morala, biti i titula Europske prijestolnice kulture, kroz čiju bi organizaciju već danas (jučer?) trebalo početi raditi na dovođenju značajnijih glazbenih imena, te Rijeku i regiju pozicionirati kao odredište za glazbene sladokusce i poklonike velikih festivalskih i koncertnih događaja.
Jer mi to zaslužujemo.

Komentari

komentara