Zbog čega je glazba postala toliko važna u novim televizijskim serijama, koje su posljednjih nekoliko godina kvalitetom i kreativnošću potisnule u drugi plan recentnu holivudsku filmsku produkciju?

Što je to što je u tolikoj mjeri sljubilo produkciju novih televizijskih serijala s aktualnom glazbenom produkcijom, ali i s bogatom glazbenom tradicijom?

Nedavno okončana serija »Breaking Bad«, koja je ispraćena općim ovacijama gledateljstva i kritike te ovjenčana brojnim nagradama, možda ponajbolje oslikava tu novu važnost glazbe koja u toj seriji doista zauzima specijalno mjesto. Glazba u »Breaking Badu«, bez obzira je li riječ o originalnoj glazbi snimljenoj za tu seriju ili pjesmama s njezinog soundtracka koje se čuju u svim epizodama serije (i to čak po 60-tak pjesama u jednoj sezoni), u dramaturgiji serije zabavnošću i svježinom predstavlja kontrapunkt mračnom realizmu epske sage o Walteru Whiteu, profesoru kemije kojemu je dijagnosticiran rak, i koji počinje kuhati metamfetamin ne bi li zaradio dovoljno novca da plati svoje liječenje i osigura svoju obitelj: sina koji ima cerebralnu paralizu i ženu koja je upravo zatrudnjela.

Zlokobna atmosfera

No nije samo »Breaking Bad« postao prepoznatljiv po svojoj glazbi. »True Detective«, vjerojatno najbolja nova serija u prošloj godini, koja je sa samo osam epizoda dosegnula kultni status – iako je njezina druga sezona koja se emitira upravo ovih dana daleko od kvalitete prve sezone – još je jedan primjer serije u kojoj je glazba u potpunosti »srasla« s dramaturgijom serije. »True Detective« zapravo slobodno možemo identificirati s turobnim taktovima pjesma »Far From Any Road« opskurnog američkog alt-folk benda The Handsome Family, kojom je počinjala svaka epizoda.

Upravo je zlokobna atmosfera »Far From Any Road« na iznimno prikladan način nagovijestila poetiku same serije, koja u golemim količinama eksploatira upravo mračni realizam i južnjačku gotiku, karakterističnu i za poetiku The Handsome Family.

Teško je reći tko je ovdje kome više pomogao i tko je imao veću korist: bend od serije ili serija od benda. Album »Singing Bones« iz 2003. godine na kojem se nalazi »Far From Any Road« odnedavno je u trgovinama dobio naljepnicu na kojoj piše da je na njemu pjesma koja je korištena kao uvodna u seriji »True Detective«, dok su kreatori serije osloncem na bend koji u posljednja dva desetljeća nikad nije bio u prvom planu, unatoč odličnim albumima i pjesmama u kojima junaci najčešće živi ne dočekaju kraj, dobili na autentičnosti.

Koliko je glazba bila važna i koliko je pridonijela uvjerljivoj atmosferi maestralne prve sezone serije »True Detective« svjedoči i podatak da su kreatori serije isti efekt koji je prvoj sezoni dala »Far From Any Road« pokušali ponoviti u drugoj sezoni, premda je cijela serija zamišljena kao serija potpuno odvojenih sezona, s novim likovima i glumcima. Ulogu »Far From Any Road« u novoj sezoni tako je preuzela pjesma »Nevermind« s novog albuma Leonarda Cohena »Popular Problems«, premda samo s djelomičnim uspjehom.

Lajtmotiv serije

Vjerojatno bi bilo bespredmetno govoriti o glazbi u novim serijama a ne spomenuti neobičan slučaj izvrsne britanske gangsterske drame »Peaky Blinders«, čiji su autori pokazali iznimnu hrabrost upravo kada je riječ o korištenju glazbe. Odmah, naime, valja uočiti da su autori ove serije, koja oživljava Veliku Britaniju dvadesetih godina prošlog stoljeća, posve odustali od autentične glazbe onog vremena, otvorivši prostor perjanicama modernog garažnog zvuka, poput White Stripesa ili Black Keysa, što se pokazalo kao pun pogodak.

No seriju »Peaky Blinders« ipak ćemo pamtiti po jednoj jedinoj pjesmi. Zlokobna depresivnost Birminghama tih teških godina poslije Prvog svjetskog rata, njegovih birtija, tvornica i prljavih ulica, prepunih alkohola, znoja i krvi, u glazbenom smislu iskazana je ponajprije kroz pjesmu »Red Right Hand« Nicka Cavea i njegovih Bad Seedsa. Caveova saga o osvetoljubivoj Božjoj desnici, naime, provlači kroz cijelu seriju i sve njezine epizode, od uvoda do kraja, kao svojevrstan lajtmotiv cijele serije.

To su, naravno, samo neki primjeri, jer i brojne druge serije posljednjih godina pokazuju kako je glazba dobila na važnosti, te kako se u novim serijama može čuti izvrsna glazba. »Misfits«, »Halt and Catch Fire«, »Fargo«, »Treme«, kao i druge nove serije pamtimo upravo po nenadmašnim pjesmama i uvodnim temama.

I ranije su, naime, televizijske serije znale imati odličnu glazbu, naročito kada je riječ o špicama, no posljednjih je godina to postalo pravilo, što vjerojatno možemo objasniti činjenicom da je televizijska produkcija posljednjih godina rapidno napredovala, ne samo u SAD-u, nego i u Europi, pogotovo u Britaniji, Danskoj i Švedskoj. Današnje televizijske serije, pogotovo one najbolje, bolje su režirane, bolje producirane i bolje odglumljene, pa nas ne bi trebalo čuditi što je i glazba u njima pomnije odabrana i uglavnom upečatljivija no ikad prije.

Komentari

komentara